Träning/Hälsa

Mer havre åt folket

Havregryn är något jag försöker äta till frukost när jag tränar och då blir det upp till 3-4 gånger per vecka sista tiden. Jag åt mycket havregrynsgröt när jag var ung och ärligt så tror jag det är något som genuint är bra för min kropp.

En viktig energikälla

Havregryn innehåller extremt lite kalorier och har en mycket bra mättnadseffekt. Havre är även en bra och viktig energikälla som bidrar till att jag orkar prestera både fysiskt och mentalt dagligen. Kolhydraterna i havre absorberas väldigt långsamt, vilket förhindrar höga toppar i blodsockret.

Omättade fetter

Havre innehåller en hel del omättade fetter, även kallade “nyttiga fetter”, det är väldigt bra för hjärt- och kärlhälsan och hjärnans hälsa. Havregryn bidrar även till att stimulera avlägsnandet av vätskeansamlingar och det om något är bra för mig som samlar på mig vätska. Havre har en diuretisk effekt på kroppen och mycket tack vare sin stora mängd kostfiber ökar havre matsmältningsfunktionerna och förhindrar förstoppning. Mer havregryn enligt min mening.

När jag äter havregrynsgröt så är det med blåbär och havremjölk. Skålen ovan är egentligen för två portioner och jag hällde upp alldeles för mycket, då jag bara åt halva skålen. Det räcker egentligen med 1 dl havregryn och en halv dl blåbär.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *