Corona Hjälp Sverige,  Familj,  Mindset,  Personligt,  Träning/Hälsa

God mental hälsa!

Godmorgon kära du,

Att följa rutiner är viktigt och jag delar med mig av mina till er!

Mina rutiner är det som får mig att må bra! Jag har min son varannan vecka och barnveckor är det även en hel del barnträningar och annat, både i veckan och helger. Men oavsett barnvecka eller inte så följer jag mina rutiner noga varje dag.

• Vardagar går jag upp 6.45, ibland tidigare. Helger tillåter jag mig själv sova ut tills jag vaknar.

• Jag äter en ordentlig frukost varje morgon – samma tid varje morgon. För mig är det oftast fullkornsgröt med blåbär och intag av alla mina vitaminer och rikligt med vatten. Helger blir det annat så som ägg, smoothie etc.

• Utan stress förbereder vi oss för dagens olika aktiviteter. För mig är det viktigt med harmoni och lung och ro. Varken jag eller min son ska behöva stressa på morgon.

• Jag lämnar min son på skolan i god tid så han ej behöver stressa när han kommer dit. Han går ej på fritids mina veckor sen pandemin började.

• Jag tränar 2-3 ggr v och promenerar mellan 10-15.000 steg om dagen när jag ej tränar. Utöver detta både mediterar och affirmerar jag. Jag ska även börja på yoga igen vilket jag ser fram emot.

• Jag äter lunch och middag på fasta tider men ej slaviskt. Allt jag äter för jag in i en app för att hålla koll på intag och förbränning. Jag småäter ej. Jag dricker rikligt med vatten på dagen och försöker ta mitt sista glas vatten innan 19 och i samband med mina mineraler.

• 2 ggr i mån samtalar jag med min terapeut och det är samtal vi bokar in efter varje online möte.

• Ingen telefon eller annan elektronik efter kl 20.30 veckodagar.

• Varje kväll innan läggdags skriver både jag och min son i vår tacksamhetsbok och pratar om det som varit under dagen, både gott och ont och vad vi kan göra bättre nästa dag.

• Vi lägger oss i stort sett samma tid varje vardag. Min son runt 20.30 och jag lägger mig 21.30-22 om jag inte jobbar och då blir det helt andra tider. Pga pandemin får jag ej jobba med mitt vanliga yrke så inga sena kvällar just nu.

• En god natt sömn är superviktigt för mig och jag behöver ca 8 h sömn för att må bra.

• Alkohol: lite vin till maten dricker jag 1-2 ggr månden – om ens det. När jag har min son dricker jag ingen alkohol alls.

• Hemmet är alltid städat och fräscht och även det hjäper mig att koppla av och trivas i mitt hem.

• Jag tvättar 1-2 ggr per vecka för att tvätten ej ska samlas på hög. Tvättmaskin har jag hemma så det är bekvämt.

• Jag ringer familj och vänner och undviker sms så gott det går.

Alla har vi olika rutiner men jag vet att jag mår bra av att hålla mina. Dela gärna med dig av de rutiner du har som får dig att må bra. Nedan har du en länk för ännu ner tips och råd.

🌹🙏🏼 Kärlek!

https://www.who.int/campaigns/connecting-the-world-to-combat-coronavirus/healthyathome/healthyathome—mental-health